7 Edukacinės idėjos: Kaip sudominti mažylį?
Rodos vaikai greitai užauga ir net nepastebime, kaip keičiasi jų poreikiai, gyvenimo būdas.
Kūdikio poreikiai gana maži, todėl suaugusiam belieka reaguoti į krykštavimą, džiaugsmą ar nerimą, per kuriuos mažylis susipažįsta su mamos ar kito artimo mimikomis, gestais, balso tembru.
Vėliau lavindami vaiko pojūčius, sudominame jį kreipiant dėmesį į spalvas, formas, skonį ar lietimą. Tai kiekvieno amžiaus tarpsnio pažintiniai, emociniai gebėjimai. Danų psichoanalitikas Eric Erikson (1950) tyrinėdamas vaiko raidos periodus aptiko ir vaikų krizes, kurios reiškiasi tuomet, kai nesutampa vaiko norai su jo gebėjimais. Tad nenuostabu, kad augindami dvimetį ar trimetį vis dažniau susiduriame su klausimu „Kaip sudominti mažylį?“.
Kiekvienas vaikas – asmenybė, todėl kiekvieno poreikiai skirtingi, individualūs. Puikiai žinome, kad tai priklauso nuo aplinkos, kurioje vaikas auga, su kokiais žmonėmis bendrauja. Tad ne nuostabu, kad mažyliui augančiam sportininkų šeimoje – dominuos aktyvesnė veikla, o gėlininkų šeimoje – savarankiško tyrinėjimo ar gebėjimo puoselėti aplinką – patyriminė veikla. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos savotiškai diktuoja veiklas, šventes, vakarones per savo matymo profilį. Na o šeimoje atlikdami dienos darbus, tarsi formuojame vaikui kasdieninės dienos pasaulėžiūrą, kurią jis priima kaip sąvają normą.
Vaikų edukologė, pedagogė Inga Gučienė, ilgą laiką dirbdama su ikimokyklinio amžiaus vaikais dalijasi edukacinėmis idėjomis, patarimais tėveliams, kaip sudominti mažylį.
Kiekvieną dieną atlikdami dienos ritualus, vaikai pripranta prie dienos ritmo ir jaučiasi saugūs savoje aplinkoje. Tad pirmiausiu punktu Ingos išskiriamas:
- aplinkos pažinimas per pojūčius, dainą, judesius, tyrinėjimus ir atradimus. Keliaujant namų ar kitos aplinkos takeliais, atskleidžiame pačius netikėčiausius pojūčius,gestus, žodžius, vertybes ar elgesio pavyzdžius. Apsidairę, surandame sau patinkantį žaislą ir su juo pasišnekame.
- Trumpos dainelės visuomet sudomina mažylį, tik belieka prisiminti liaudies motyvais atliekamas melodijas apie gyvūnėlius, augalus ar kitus, vaiko amžiaus tarpsniui būdingus personalizuotus „mylimukus“. Dainuojant iš Ingos G. sukurto CD „Mažylių dienos“ dainas apie vaiko mėgiamus veikėjus, sužadinsite jo smalsumą. O šiame sudominimo etape svarbiausia yra vaiko įsitraukimas.
- Pirštukų žaidimai – edukacinė idėja ir smagi veikla, lavinanti ne tik vaizduotę, bet ir smulkiąją motoriką.
- Gamtos pažinimas stebint ne tiek giliai sudomina mažylį, kiek pačiupinėjimas akmenukų, grybukų ar uogyčių, bei ropojimas per lapus.
- Linksmas šokinėjimas bene pati smagiausia veikla. Pasitelkus fantaziją šokinėjame: viena koja, pakėlus rankas, pritūpus, šokinėjame grojant muzikai, per akmenukus, per virvutę ir t.t.
- Kartojimas – atkartojimas padeda įtvirtinti tam tikrą veiklą. Inga Gučienė pataria tėveliams kuo dažniau sudominti vaikus atkartojimo dainelėmis ar žaidimais, dar kitaip juos galėtume pavadinti „beždžioniukų“ smagia veikla. Atkartoti dvimetis ar trimetis vaikas gali beldimą, trepsėjimą, plojimą ar piešimą. Beje, dainos, skanduotės atkartojimas tai lyg savotiškas ritualas, leidžiantis vaikui pasireikšti ir būti supratingam.
- Buvimas kartu bene pagrindinis patarimas nuolat skubantiems tėveliams. Juk vaiko savimonę formuoja tėvai, kasdienis elgesys ir aplinka. Kasdien dainuodami vaikui dainas, sekdami pasakas, plečiame jo pažinimo ratą. Edukacinių veiklų idėjos tinklapyje www.ingoskuriniai.lt padeda sutaupyti laiko ieškant smagių, įtraukių veiklų.
Kaip sudominti mažylį? – Atrandant bendrą veiklą kartu!
Parašykite komentarą